18 mei 2021

Miss Pumpkin: “Alles zelf doen, dat is de kracht”

Miss Pumpkin

“Zelfs in de stromende regen wilden de kinderen van OBS Dr. J. Botskeskoalle naar buiten om te zien hoe hun pompoenen groeiden.” Het is één van de reacties die Marjolein Staal, NME-coördinator en projectleider van het project Miss Pumpkin, kreeg op de natuurlessen die NME De Klyster aanbood op de 50 scholen in de gemeenten Dantumadiel en Noardeast-Fryslân. “De kinderen waren enorm enthousiast. Ze mochten zélf aan de slag met het zaaien, oogsten en verwerken van hun pompoenen. Dat ze het interessant zouden vinden, hadden we vooraf wel verwacht. Het zien groeien van zo’n enorme pompoen vanuit een zaadje heeft voor kinderen iets magisch. Maar dat de kinderen zó enthousiast zouden zijn dat ze ook massaal gingen proeven, dat hadden we niet verwacht.”

Jong Leren Eten

In 2019 en 2020 bood NME De Klyster het project Miss Pumpkin aan aan alle basisscholen in Noardeast-Fryslân en Dantumadiel. Het project is ontstaan vanuit het Jong Leren Eten programma van de Rijksoverheid. Binnen dit programma werken het Rijk, provincies, het onderwijs en organisaties als IVN en de GGD samen aan een gezonde levensstijl onder kinderen. Met het programma Jong Leren Eten krijgen kinderen en jongeren kennis en activiteiten aangeboden over gezond eten en bewegen, en leren ze over waar gezond eten eigenlijk vandaan komt en hoe ze dit zelf kunnen laten groeien.

“Wij zochten naar een concreet project waarbij de componenten ‘gezond eten en bewegen’ en ‘weten waar je eten vandaan komt’ bij elkaar kwamen. Daar is Miss Pumpkin uit ontstaan. Aan dit project, bedoeld voor de groepen 5 en 6, waren allerlei verschillende soorten lessen te koppelen. Gastdocenten, Mr. en Miss Pumpkin, kwamen langs om les te geven over eetbare zaden, zoals rijst, koffiebonen en ook de pompoenpit. Daarna gingen de kinderen zelf aan de slag met hun eigen pompoenzaden. Na een paar weken mochten de kinderen hun plantjes in de grond planten, waarna na de zomervakantie kruiwagens vol pompoenen werden geoogst. De kinderen zijn er vervolgens mee gaan koken en van het restmateriaal is er compost gemaakt. Zo was het cirkeltje weer rond.” Naast de gastlessen van Mr. en Miss Pumpkin was er ook een gastles van de Buurtsportcoaches.

Bewustwording op gang gebracht

De kinderen vonden het project fantastisch. Volgens Staal heeft dit met name te maken met het beeldende karakter van het project en het feit dat de kinderen zelf de mouwen moesten opstropen. “Met dit project is bewustwording op gang gebracht. Het is verbazingwekkend hoeveel kinderen ook in deze regio nog nooit zaadjes hadden geplant. Er waren kinderen bij die echt geen idee hadden hoe een pompoen eigenlijk groeit. Gelukkig zit het in de natuur van kinderen om dit heel interessant te vinden. En door de kinderen alles zelf te laten doen, van zaadje tot compost, werkten we aan respect voor eten. Ieder kind wilde wel proeven van het eindresultaat. Dat was ontzettend leuk.”

Het project Miss Pumpkin is inmiddels afgerond. Leerkrachten hebben een projectmap gekregen waarmee zij eventueel zelf een vervolg kunnen geven in volgende leerjaren. Inmiddels werkt NME De Klyster aan nieuwe projecten, maar corona bemoeilijkt de normale gang van zaken. “We hopen dat we vanaf mei weer gastlessen ‘Zaaien in de klas’ kunnen gaan geven op de scholen”, aldus Staal. “We missen het echt om op de scholen te zijn en daar de lessen te kunnen faciliteren. Dat is tenslotte waar gemeentelijk NME-Centrum De Klyster voor is. We zijn een hele praktische partij die de leerkrachten zoveel mogelijk werk uit handen neemt op het gebied van natuur- en milieueducatie.”